Organisation of Study Days by the RelMus/F research group
March 2019 – French Institut of Greece, Athens : Second Study Day for “Musical Relationships between Greece and France during the years 1980-2010” in collaboration with the IReMus (Sorbonne Université), the French Institut of Greece and the Conservatory of Athens. The conference can be consulted at the site www.blod.gr.
May 2018 – Sorbonne Université, Paris : First Study Day for “Musical Relationships between Greece and France during the years 1980-2010″ in collaboration with the IReMus (Sorbonne Université).
Participation of the group at Conferences and congress.
August 2022 – Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress. The RelMus/FG members have been accepted to participate with two round tables : “Being popular abroad” and “Musical practices of the in-between”.
Individual participation on conferences, congress and study days.
Andriana Soulele
August 2022 | Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society | Sujet : Musical practices of the in-between: A creative approach of the cultural transfer between Asia Minor, Greece and France since the beginning of the 20th century – Minore Manes of Alexandros Markeas |
April 2022 | La Péniche Opéra (1985-2015) : Colloque international, Université de Poitiers, Sorbonne Université | Sujet : Alexandros Markeas à la Péniche Opéra : un regard particulier sur Outsider (2008) |
March 2020 | Les champs musicaux et sonores de la barbarie moderne. Modern barbarity through music and sound: Colloque international, Université de Poitiers, CRIHAM | Sujet : De la recherche d’Ithaque à la mort en mer Méditerranée : Une autre Odyssée (2016) d’Alexandros Markeas |
September 2017 | Modus, Modi, Modality : Conférence Internationale de l’Université Européenne de Chypre, Nicosie | Sujet : Musical Interpretations of Medea’s Myth in the 21th Century French Opera |
October 2016 | Musique – Disque – Radio en pays francophones, 1900-1950: Conférence Internationale d’OICRM, Université de Montréal, Montréal | Sujet : Phèdre (1950) de Marcel Mihalovici : de la RTF à l’Opéra de Stuttgart |
November 2014 | Music and Figurative Arts in the 20th century: Conférence Internationale du Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini à Complesso monumentale di San Micheletto, Lucca | Sujet : L’inspiration orientale dans les représentations modernes de tragédies grecques : « Les Atrides » (Théâtre du Soleil, 1990-1992) et « Le Sang des Labdacides » (Théâtre du Lierre, 1998-2000) |
July 2014 | La musique dans la Méditerranée occidentale. Réseau de communication interculturelle : Conférence Internationale d’AVAMUS à la Société Chorale el Micalet | Sujet: Croisements musicaux entre la France et la Grèce: L’Antigone d’André Jolivet (1951, 1960) |
January 2013 | L’élément national dans la musique :Colloque Musicologique International du Département d’Etudes Musicales de l’Université d’Athènes et de la Bibliothèque Musicale « Lilian Voudouri », Megaro Mousikis, Athènes | Sujet : « Identité grecque et musique de scène pour la tragédie grecque antique : l’élément traditionnel dans Antigone (1968) et Héraclides (1970) de Dimitris Dragatakis » |
May 2010 | Le Chœur – Perspectives artistiques, pédagogiques et savantes :Symposium International de l’Académie Sibelius, Helsinki | Sujet : « Le renouvellement du chœur dans les représentations grecques de la tragédie grecque antique durant la deuxième moitié du XXe siècle : LesSuppliantes (1964) de Iannis Xenakis et LesPerses (1965) de Jani Christou » |
March 2009 | Création Musicale Grecque au 20e siècle pour le théâtre lyrique et d’autres arts performants : Colloque Musicologique International de Megaro Mousikis, Athènes | Sujet : « L’influence de la tradition musicale grecque sur l’écriture de musique de scène pour la tragédie grecque après la Seconde Guerre Mondiale » |
April 2002 | Manolis Kalomiris (1883-1962): 40 ans après :Colloque Musicologique International de l’Université d’Athènes, Athènes | Sujet : « Manolis Kalomiris vu à travers de ses critiques musicales |
National conferences | ||
January 2019 | Les sciences de la musique. De nouveaux défis dans une société en mutation : Symposium commun SFM-SFE-SFAM-AFIM, Maison des Sciences de l’Homme Paris Nord | Sujet : Innovation technologique et création contemporaine : le piano (re)mis en question [avec Nicolas Tzortzis, poster session] |
November 2016 | Influences et interactions : Conférence Nationale des Départements Musicologiques Grecs – Société Musicologique Grecque, Megaron Mousikis, Athènes | Sujet : De la Crète en Bretagne : La Symphonie Diagonale (2008) d’Alexandros Markeas |
February 2009 | Hommage à Daniel-Lesur : Colloque Musicologique de Sorbonne Université et de GERHICO à la Schola Cantorum, Paris | Sujet : « La tragédie grecque et les œuvres radiophoniques de Daniel-Lesur » |
Study days | ||
May 2018 | Echanges musicaux entre la France et la Grèce à l’aube du XXIe siècle, 1980-2010 : Première journée d’études de l’équipe de recherche RelMus/FG (Relations musicales franco-grecques) de la Société hellénique de musicologie et de l’IReMus, Sorbonne Université | Sujet: Du monde actuel au mythe grec…l’usage de la voix dans les œuvres d’Alexandros Markeas |
May 2014 | La musique de scène en France (1870-1940) : Journée d’études – 7e Petite Biennale de Musique Française de l’IReMusà Sorbonne Université, Centre Clignancourt | Sujet: La perception de l’Antiquité dans les musiques de scène françaises pour la tragédie grecque pendant l’entre-deux-guerres : entre l’archaïque et le moderne |
Lorenda Ramou
- Conferences – Congress
August 2022 – Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society : Musical practices of the in-between: A creative approach of the cultural transfer between Asia Minor, Greece and France since the beginning of the 20th century – Piano performance of Alexandros Markeas, Georgia Spiropoulos and Nicolas Tzortzis works
October 2022 – Congress Meta-Xenakis : member of the scientific committee and Chair for the session Iannis Xenakis, the composer. Ecole Française, Athens
- Study Days
May 2018 – Echanges musicaux entre la Franc et la Grèce à l’aube du XXIe siècle, 1980-2010 : « Rallye concerto pour piano et ensemble de dix musiciens (2010-2011) d’Alexandros Markeas », Sorbonne Université
Anne-Sylvie Barthel-Calvet
- Conferences – congress
October 2022 – XIXth International Conference of Music Analysis and Theory : New Boundaries between text and performance : “New Insights on the Genesis of Xenakis’s Markovian Stochastic Works Analogique A and Analogique B“, Salerno, conservatoire Giuseppe Martucci,
Nicolas Tzortzis
- Conferences – congress
May 2022 – Congress Xenakis 22 : « Expansion de l’écriture rythmique de Iannis Xenakis dans mes œuvres des années 2010 », University of Athens
August 2022 – Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society : Musical practices of the in-between: A creative approach of the cultural transfer between Asia Minor, Greece and France since the beginning of the 20th century – Analysis of Nicolas Tzortzis work, Gaida in relation with the electronic piece of François-Bernard Mâche
Christina Giannelou
- Conferences – congress
August 2022 – Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society – Beeing popular abroad : Rena Kyriakou in France.
November 2017 – Tribute to Rena Kyriakou : “Performance and composing activity of Rena Kyriakou in France (1925-1975)”, Megaron Concert Hall, Athens