Anne-Sylvie Barthel-Calvet

Anne-Sylvie Barthel-Calvet is a former student of the Ecole Normale Supérieure (Paris), of University of Paris-Sorbonne and University of Strasbourg. She graduated from the Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (Paris) with a Ph-D dedicated to Le rythme dans l’oeuvre et la pensée de Iannis Xenakis.

She is currently Maître de Conférences (Associate Professor) at the Music Department of the University of Lorraine (France), in Musicology of Contemporary Music, Associated Researcher at the IRCAM (in the team « Analyse des Pratiques Musicales ») and at the « Laboratoire d’excellence » GREAM of the University of Strasbourg.

 A specialist in the life and music of Iannis Xenakis, she devotes her research to the analytical, historical and aesthetical aspects of the works of this composer. She wrote numerous articles and is currently preparing two books – among a biography for the French publisher Fayard –  on Xenakis.

 She works too on the elaboration of new analytical tools, relevant to 20th-century music and is also involved in cultural politics and the study of avant-garde art music spreading in post-World War-II, in contributions dedicated to 20th century opera, Musica Festival in Strasbourg, Donaueschingen Festival at the time of Heinrich Strobel and the edition of the memoirs of RTF’s director Henry Barraud, etc. She was the editor of a collective book studying avant-garde historiographical criticism  (Propositions pour une historiographie critique de la creation musicale après 1945, 2011).

She was also involved, in 2012-2016 in a research program supported by the French National Research Agency (ANR) on musical gesture in contemporary music.

 Her current project include both investigating historiography of the musical avant-garde and developing a practice-led research around musical gesture.

Bibliographical notices related to the research group’s subject

Sur Xenakis et la France :

  • « The Messiaen-Xenakis Conjunction », Messiaen Perspectives 2 : Techniques, Influence and Reception, Christopher Dingle et Robert Fallon, (éds.), Farnham, Ashgate, 2013, p. 175-200.
  • « Le regard de Xenakis sur Debussy », in Regards sur Debussy, Myriam Chimènes et Alexandra Laederich (éds.), Paris, Fayard, 2013, p. 517-531.
  • « Metastasis, “opus 1” de Xenakis : entre construction auto-historiographique, mythe et réalités de la réception dans l’Europe musicale de l’après-guerre », in La première œuvre – Art et musique, XVe-XXIe siècles, Vincent Cotro, Véronique Meyer et Marie-Luce Pujalte-Fraysse (éds.), Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 2014, p. 261-271.

 Références plus générales sur Xenakis :

  • « L’apport historiographique d’une étude d’esquisses : le cas des Anastenaria et de Metastasis de Xenakis », in Propositions pour une historiographie critique de la création musicale après 1945, Anne-Sylvie Barthel-Calvet (éd.), Metz, Centre Régional Universitaire Lorrain d’Histoire, 2011, p. 147-161.
  • « L’archéologie d’un œuvre : analyse et présentation des carnets de jeunesse de Xenakis », Revue de Musicologie 96, 2012/1, numéro thématique Analyser les processus de création musicale, Yves Balmer, Anne-Sylvie Barthel-Calvet et Vincent Tiffon (éds.), p. 43-84. (paru en 2013).