Conferences-Congress

Organisation of Study Days by the RelMus/F research group

March 2019 – French Institut of Greece, Athens : Second Study Day for “Musical Relationships between Greece and France during the years 1980-2010” in collaboration with the IReMus (Sorbonne Université), the French Institut of Greece and the Conservatory of Athens. The conference can be consulted at the site www.blod.gr.

May 2018 – Sorbonne Université, Paris : First Study Day for “Musical Relationships between Greece and France during the years 1980-2010″ in collaboration with the IReMus (Sorbonne Université).

Participation of the group at Conferences and congress.

August 2022 – Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress. The RelMus/FG members have been accepted to participate with two round tables : “Being popular abroad” and “Musical practices of the in-between”.

Individual participation on conferences, congress and study days.

Andriana Soulele

August 2022Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress of the International Musicological SocietySujet : Musical practices of the in-between: A creative approach of the cultural transfer between Asia Minor, Greece and France since the beginning of the 20th century  – Minore Manes of Alexandros Markeas
April 2022La Péniche Opéra (1985-2015) : Colloque international, Université de Poitiers, Sorbonne UniversitéSujet : Alexandros Markeas à la Péniche Opéra : un regard particulier sur Outsider (2008)
March 2020Les champs musicaux et sonores de la barbarie moderne. Modern barbarity through music and sound: Colloque international, Université de Poitiers, CRIHAMSujet : De la recherche d’Ithaque à la mort en mer Méditerranée : Une autre Odyssée (2016) d’Alexandros Markeas
September 2017Modus, Modi, Modality : Conférence Internationale de l’Université Européenne de Chypre, NicosieSujet : Musical Interpretations of Medea’s Myth in the 21th Century French Opera  
October 2016Musique – Disque – Radio en pays francophones, 1900-1950: Conférence Internationale d’OICRM, Université de Montréal, MontréalSujet : Phèdre (1950) de Marcel Mihalovici : de la RTF à l’Opéra de Stuttgart  
November 2014Music and Figurative Arts in the 20th century: Conférence Internationale du Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini à Complesso monumentale di San Micheletto, Lucca    Sujet : L’inspiration orientale dans les représentations modernes de tragédies grecques :  « Les Atrides » (Théâtre du Soleil, 1990-1992) et « Le Sang des Labdacides » (Théâtre du Lierre, 1998-2000)
July 2014La musique dans la Méditerranée occidentale. Réseau de communication interculturelle : Conférence Internationale d’AVAMUS à la Société Chorale el Micalet  Sujet: Croisements musicaux entre la France et la Grèce: L’Antigone d’André Jolivet (1951, 1960)
January 2013L’élément national dans la musique :Colloque Musicologique International du Département d’Etudes Musicales de l’Université d’Athènes et de la Bibliothèque Musicale « Lilian Voudouri », Megaro Mousikis, AthènesSujet : « Identité grecque et musique de scène pour la tragédie grecque antique : l’élément traditionnel dans Antigone (1968) et Héraclides (1970) de Dimitris Dragatakis »
May 2010Le Chœur – Perspectives artistiques, pédagogiques et savantes :Symposium International de lAcadémie Sibelius,  HelsinkiSujet : « Le renouvellement du chœur dans les représentations grecques de la tragédie grecque antique durant la deuxième moitié du XXe siècle : LesSuppliantes (1964) de Iannis Xenakis et LesPerses (1965) de Jani Christou » 
March 2009Création Musicale Grecque au 20e siècle pour le théâtre lyrique et d’autres arts performants : Colloque Musicologique International de Megaro Mousikis, Athènes  Sujet : « L’influence de la tradition musicale grecque sur l’écriture de musique de scène pour la  tragédie grecque après la Seconde Guerre Mondiale »
April 2002Manolis Kalomiris (1883-1962): 40 ans après :Colloque Musicologique International de l’Université d’Athènes, Athènes        Sujet : « Manolis Kalomiris vu à travers de ses critiques musicales
National conferences
January 2019Les sciences de la musique. De nouveaux défis dans une société en mutation : Symposium commun SFM-SFE-SFAM-AFIM, Maison des Sciences de l’Homme Paris NordSujet : Innovation technologique et création contemporaine : le piano (re)mis en question [avec Nicolas Tzortzis, poster session]
November 2016Influences et interactions : Conférence Nationale des Départements Musicologiques Grecs – Société Musicologique Grecque, Megaron Mousikis, Athènes  Sujet : De la Crète en Bretagne : La Symphonie Diagonale (2008) d’Alexandros Markeas          
February 2009Hommage à Daniel-Lesur : Colloque Musicologique de Sorbonne Université et de GERHICO à la Schola Cantorum, Paris      Sujet : « La tragédie grecque et les  œuvres radiophoniques de Daniel-Lesur »
Study days
May 2018Echanges musicaux entre la France et la Grèce à l’aube du XXIe siècle, 1980-2010 : Première journée d’études de l’équipe de recherche RelMus/FG (Relations musicales franco-grecques) de la Société hellénique de musicologie et de l’IReMus, Sorbonne Université  Sujet: Du monde actuel au mythe grec…l’usage de la voix dans les œuvres d’Alexandros Markeas      
May 2014La musique de scène en France (1870-1940) : Journée d’études – 7e Petite Biennale de Musique Française de l’IReMusà Sorbonne Université, Centre ClignancourtSujet: La perception  de l’Antiquité dans les musiques de scène françaises pour la tragédie grecque pendant l’entre-deux-guerres : entre l’archaïque et le moderne  

Lorenda Ramou

  • Conferences – Congress

August 2022 – Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society : Musical practices of the in-between: A creative approach of the cultural transfer between Asia Minor, Greece and France since the beginning of the 20th century – Piano performance of Alexandros Markeas, Georgia Spiropoulos and Nicolas Tzortzis works

October 2022Congress Meta-Xenakis : member of the scientific committee and Chair for the session Iannis Xenakis, the composer. Ecole Française, Athens

  • Study Days

May 2018 – Echanges musicaux entre la Franc et la Grèce à l’aube du XXIe siècle, 1980-2010 : « Rallye concerto pour piano et ensemble de dix musiciens (2010-2011) d’Alexandros Markeas », Sorbonne Université

Anne-Sylvie Barthel-Calvet

  • Conferences – congress

October 2022XIXth International Conference of Music Analysis and Theory : New Boundaries between text and performance : “New Insights on the Genesis of Xenakis’s Markovian Stochastic Works Analogique A and Analogique B“, Salerno, conservatoire Giuseppe Martucci,

Nicolas Tzortzis

  • Conferences – congress

May 2022 – Congress Xenakis 22 : « Expansion de l’écriture rythmique de Iannis Xenakis dans mes œuvres des années 2010 », University of Athens

August 2022 – Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society : Musical practices of the in-between: A creative approach of the cultural transfer between Asia Minor, Greece and France since the beginning of the 20th century – Analysis of Nicolas Tzortzis work, Gaida in relation with the electronic piece of François-Bernard Mâche

Christina Giannelou

  • Conferences – congress

August 2022 – Music across borders: IMS 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society – Beeing popular abroad : Rena Kyriakou in France.

November 2017 – Tribute to Rena Kyriakou : “Performance and composing activity of Rena Kyriakou in France (1925-1975)”, Megaron Concert Hall, Athens